En saga om sorg Wiki
En saga om sorg Wiki

Fred så gyllene är den första delen i Stefan Hagels episka fantasyserie En saga om sorg. Den utkom i september 2012 (uppföljaren heter Flammor av vrede).

Handling

H

POV-karaktärer

Serien är skriven i tredje person imperfekt och hyser ett flertal karaktärer från vars perspektiv handlingen berättas och upplevs. De är de så kallade POV-karaktärerna, där POV är engelska och står för "point of view".

Här är bokens perspektivkaraktärer (i bokstavsordning):

Baksidestext

I kungariket Semarien råder fred sedan sex gyllene decennier. Ätten Teraphen regerar från falktronen i huvudstaden Galenda. På ytan verkar allt lugnt, men under den hotar en tid där fel gränser korsas.

Någonting går sönder och hemligheter kommer i dagern. Tennara fasar för blomfesten medan kung Sanedars mor sanndrömmer. Moder superian Célenne ser kristallskärvorna. Vargbrodern Renlon är på jakt och kapten Geral leder utredningen av ett mord. Antalet sprickor i den perfekta fasaden växer. Kommer den teraphenska freden att hålla?

I en värld full av oförutsedda ögonblick, osannolika väsen och en ofattbar grymhet kan minsta beslut, minsta feltolkning, få oanade konsekvenser.

Här inleds den första delen av den episka fantasyserien En saga om sorg av Stefan Hagel, som är född och uppvuxen i Grundsund. Han är utbildad socialantropolog och arbetar till vardags som journalist. Fred så gyllene är hans debutroman.